Dvacátý pátý týden 2018/19

V tomto týdnu jsme v Koventince přivítali s nadšením dvě nové španělské studentky, Julii a Martu, které moc zajímá, jak to v naší škole chodí, a které s námi budou několik dalších týdnů. Na kruhu, kde jsme se s nimi seznamovali, nám překládala ze španělštiny Amálka, která žila několik let s maminkou na Mallorce. Budeme mít teď každý den příležitost si s nimi anglicky povídat, pochytit něco ze španělštiny a naučit se od nich něco z gymnastiky.

Opičky začaly nový týden prostředím autobusu z Hejného matematiky. Vytvořily si po škole pět zastávek a střídaly se v řízení a určování počtu nastupujících a vystupujících. Další bloky věnovaly pohybovým hrám v tělocvičně a tvoření opičí dráhy ze židlí a lan. Ve středu si povídaly o Vltavě a jejích přítocích. Skládaly z písmen jejich názvy, učily se báseň o Vltavě a seznámily se se skladatelem Bedřichem Smetanou a jeho Vltavou. Na hudbu si i zatančily – každé dítě představovalo jednu řeku, postupně se k sobě přidávaly a spojovaly se ve velkou řeku, pak se vlévaly do Labe a posléze do moře. Občas se Vltava vylila ze břehů po celé tělocvičně.

Endermani si četli příběh o Bruncvíkovi. Dozvěděli se z něj, jak se dostal znak lva do českého erbu, a odpověděli si na další kvízové otázky, aby zjistili, jestli všemu dobře porozuměli. Tvořili plakát se skupinami hlásek dě, tě, ně, bě, pě, vě, který bude pomáhat i ostatním ve správném psaní těchto skupin. Hráli také hru, při níž tvořili slova s použitím různých předpon. V matematice si procvičovali prostředí pavučin.

Ufoni pokračovali v práci s gamebookem Ztraceni v rudolfínské Praze. Cvičili si porozumění smýšlení postav a archaické mluvě. Četli si záznam z kroniky o stavbě Karlova mostu a také o procházce po pražském hradě, při níž mohli sledovat různá místa na hradě a nové historické postavy. I Ufoni se v matematice věnovali prostředí pavučin.

Jeden z tvořivých bloků vedla Amálka, u které se modelovalo, další vedla Laura, s níž se malovalo. S Ruu se děti učily vařit – restovat žampiony a vařit zeleninu a rýži. Jakub se zájemci instaloval do opraveného notebooku Linux. S Radkou se děti učily píseň Tak a také vymýšlely, jak by zvíře s názvem „tak“ mohlo vypadat.

Ve čtvrtek jsme si v rámci hry Lovci podnikavých duchů zkoušeli umění říci „ne“ bez pocitů viny a učili jsme se techniku „zaseklé gramofonové desky“. Čtvrteční odpoledne strávily děti převážně v tělocvičně zaujati obručemi, s nimiž je učila zacházet gymnastka Marta.
V pátek jsme šli na celý den do Techmanie, kde jsme se zúčastnili show Jak přežít na Marsu. Dozvěděli jsme se, že na Marsu nehoří oheň, protože je v atmosféře místo kyslíku převážně oxid uhličitý, nerostou tam žádné stromy, všechno se zdá být váhově lehčí a vzdálenost mezi Marsem a Zemí je stejná jako mezi Plzní a Brnem vynásobená stotisíckrát.