Říjen 2019/2020

Říjen s sebou přinesl novou výzvu určenou především pro starší děti – pondělní několikatýdenní volitelné projekty. Historicky první nabídka sestávala z projektů Pěstování pokojových rostlin, Krmítko online a Klub mladých básníků. Děti si mohly vyzkoušet tvorbu básní rýmovaných i nerýmovaných nebo si osvojit poznatky ohledně pěstování pokojových rostlin a zasadit si svou „pokojovku“, o kterou se budou i nadále starat v Koventince. Mnozí zvolili třetí variantu, a vyzkoušeli si propojení přírody a techniky v praxi – cílem projektu je sledování ptáčků, kteří budou přilétat na naše krmítko, nejen skrz okna naší hlavní třídy, ale třeba i doma na počítači.

Tématem měsíce byla Historie. Nejstarší děti zaujala 2. světová válka a osobnost Adolfa Hitlera. Vyžádaly si shlédnutí dokumentu k tématu, prošly se také na nedaleký židovský hřbitov a povídaly si o osudu Židů za 2. světové války. Fousci se věnovali starověkému Egyptu a nalezenému sarkofágu faraona Tutanchamona. Pomocí kartiček s historickými událostmi ze hry Timeline se pokoušeli tvořit časovou osu. V básni Pravěk od Pavla Šruta hledali ztracené předpony. Projít skoro celými dějinami nám pomáhaly také písničky Pravěk, Starověk či Všechno je dnes jinak.

Na plné obrátky se rozjely i pravidelné bloky. Nejmladší Opičky si hrají s písmenky, čísly a tvary. S rytmy a básničkami a vydaly společně s Dorotkou na cestu za čarodějem ze země Oz. Fousci pilovali měkké a tvrdé souhlásky, poznávali slova nadřazená a podřazená či pravidla pro tvoření vět. Kreslili také svou Školu snů a zjišťovali, zda se jejich představa potkává s prostředím Koventinky. Orioni pracovali na rozvoji kreativity, vytvářeli si vlastní mapu pokroku, přinesli si fotografie z raného dětství a tvořili si knížku svého života. Procvičovali řadu mluvnických kategorií a poznávali mnemotechnické pomůcky. V matematice si děti prošly zejména prostředím krokování, indického násobení a krychlových staveb.

V rámci pokračování hry Lovci podnikavých duchů se starší děti učily dávat i přijímat ocenění a pojmenovávat své pocity. Při tvořivých blocích jsme hlavně tančili a zpívali, ale také si pekli brownies či cookies. Pohyb jsme si v říjnu užívali nejen v tělocvičně či na zahradě, ale také v plzeňské Jump aréně. Moc se nám též líbil společný výlet vlakem do Plas, kde jsme navštívili Centrum stavitelského dědictví NTM Plasy. Dozvěděli jsme se mnoho zajímavostí, hráli jsme si a poznávali, a někteří si dokonce odvezli domů vlastnoručně vyrobenou mozaiku. V nabitém programu zbyl čas i na relaxaci, meditaci a společné hledání vlastní vnitřní síly. Učíme se navzájem oceňovat, důvěřovat sobě navzájem a pracovat jako tým. Každé pondělní ráno se setkáváme a trávíme společných šedesát minut hrami posilujícími zodpovědnost a sounáležitost.